Galeria zdjęć

Galeria zdjęćStareOd 1945

Początek lat sześcdziesiątych. Jest to jak udało

Zobacz zdjęcie w oryginalnym rozmiarze (607 × 793 px)

  • Ocena (0 głosów): 0
    • 1 gwiazdka
    • 2 gwiazdki
    • 3 gwiazdki
    • 4 gwiazdki
    • 5 gwiazdek
    • 6 gwiazdek
    Głosowanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
  • (zobacz oceny użytkowników)
  • Dodał(a): ajnk (2010-11-10 20:07)
  • Autor zdjęcia: album roddzinny
  • Opis: Początek lat sześcdziesiątych. Jest to jak udało mi sie ustalić rok albo 1959 albo 1960. Giżyckie molo było wtedy takie naturalne, zrobione z prawdziwych kamieni. Na zdjęciu: ten pierwszy mały to ja, obok mój kuzyn Rysiek i jego mama a moja ciocia Kazia z Krakowa. Charaktereystyczny na tym molo był wystający słupek geodezyjny na którym siedzi ciocia .

Użytkownicy napisali 17 komentarzy.

jo44 (2010-11-10 20:24:39) :

To nie molo - to nabrzeże kanału.

kemot1 (2010-11-10 20:32:08) :

też mi się tak wydaje ,że to nabrzeże kanału

ajnk (2010-11-10 20:35:38) :

W tamtych latach na to to własnie mówiło się giżyckie molo. Tego które jest obecnie jeszcze nie było. Tu  u ujscia kanału była przystań statków Żeglugi Mazurskiej . Zobacz Giżycki Fotoplastykon na www.albumpolski.pl

jo44 (2010-11-10 20:37:41) :

Być może ktoś tak mówił co nie zmienia faktu, że nie było to molo. :)

ajnk (2010-11-10 20:40:15) :

a było wtedy jakieś inne o ile pamiętasz ?

jo44 (2010-11-10 20:41:26) :

A musiało być? :)
W późniejszych latach nabrzeże przedłużono i uzupełniono "małym molem" (falochronem), które osłania Port Dalba.

ajnk (2010-11-10 20:55:43) :

No widzisz było tylko takie i wyobraź sobie , że tu obok nie było pomostów dla żaglówek, tych knajpek które sa obecnie ,stał tylko ten poniemiecki budynek PTTK w którym było biuro WOPR, ba  nawet budynków słynnej filmowej przystani jakże znanych z ostatniego serialu nie było. Na kanale były przy nadbrzeżu pomosty do których dobijały statki ŻM. Obok była tylko płytka zarastająca glonami zatoczka do której łodki przybijały prosto na piach. Dalej były budynki Bazy drewniane zwieńczone wieżyczką. a plaża miejska była tylko z nazwy bo w owym czasie za plaże miejską uważane było kąpielisko w Bystrym. Cieszę sie jednak ,że tak uwaznie i z uporem patrzysz na swoje miasto.
Dzieki za twoje inne zdjęcia dzięki którym mogę zobaczyć to co aktualnie dzieje sie w Gizycku. pozdrawiam

ajnk (2010-11-10 21:00:52) :

PS. Dobrze spostrzegłeś kamienny pirs zalano szarym odrynarnym betonem spod sztancy ale no cóz takie prawo czasu i dziejów. Własnie dlatego wspominałem o tej kamiennej naturalistycznej nawierchni - juz ok nie będe mówił mola tylko nadbrzeża

fuledzki (2010-11-10 23:10:40) :

na plażę w Bystrym mówiło się chyba raczej plaża w Borowie. No taki szczególik do odtworzenia "nastroju" minionej epoki

vooda Wyróżniony (2010-11-11 00:20:08) :

Tak, mówiło się na to - molo przy kanale. Było jeszcze "molo węglowe" - czyli obecny pirs przy basenie portowym vis a vis dworca kolejowego - wówczas również konstrukcja kamienno-ziemna z rosnącymi na niej drzewami.

jo44 (2010-11-11 00:34:56) :

Nie będę się upierał - "niech mu będzie Wojtek", znaczy się molo. :) Interesujące jest to co piszesz o kanale węglowym - wydawało mi się, że ten fragment miasta nie uległ żadnym zmianom.

vooda Wyróżniony (2010-11-11 00:52:38) :

Uległ bardzo dużym. W latach 70. wycięto drzewa i zalano betonem kamienisty grunt. Pobudowano też ów dziwaczny "garaż wodny" u nasady mola, gdzie przez pewien czas stacjonowały milicyjne motorówki.

fuledzki (2010-11-11 00:53:05) :

Można odnieść wrażenie, że zdjęcia nie zostało upozowane. Ładna kobieta na kamieni mruży oczy w promieniach słońca, opalając jakby od niechcenia twarz, chłopcy chyba coś dojrzeli może w sąsiednim porcie LOKu, siedzą spokojnie na rozgrzanych kamieniach. Czapeczko-chusteczki na głowach chronią przed słońcem.… Kanałem nie przemyka żadna łódź, chociaż głęboki ślad na wodzie że chwilę wcześniej przepłynął mały statek i właśnie wychodzi na Niegocin. To może właśnie ten obiekt, którego już nie widzimy sprowokował fotografa, by uwiecznił tę trójkę, radzącą sobie chwilowym skupieniem z jego krótką wodna obecnością.…

Marko (2010-11-11 11:28:22) :

Vooda ty jesteś starszy wiekiem i ponoć wszystko wiesz o Giżycku. Powiedz co było kiedyś właśnie w tym porcie naprzeciw dworca? Teraz mieści się tam jakiś zakład, ale widać, że to wytwór komunistyczny, co mieściło się tam za twych lat młodzieńczych? A może wiesz co przed wojną i zaraz po wojnie? Czyj był ten basen portowy?

vooda Wyróżniony (2010-11-11 12:35:19) :

Historia basenu portowego vis a vis dworca sięga czasów jeszcze sprzed pierwszej wojny światowej. Pierwotnie była to przystań parowcowa, skąd statki pasażerskie startowały do rejsów na południe WJM (na północ wypływano z przystani przy Kurhausie - owa zatoczka na kanale przy moście zwodzonym). Później był to "port przemysłowy" w związku z funkcjonowaniem obok bocznicy kolejowej i nieco dalej duzego tartaku. Po wojnie basen przejął tzw. Rejon Dróg Wodnych (późniejsze ODGW) - cumowały tam holowniki, pogłębiarki i barki, a także pływające "hotele robotnicze". Jeszcze w latach 70. zimą wydobywano tam też z Niegocina bryły lodu, wykorzystywane w ówczesnych "chłodniach" - od bocznicy kolejowej był wycinany głęboko w jezioro taki kanał w lodzie, którym wycięte płyty lodowe spławiano do specjalnej wyciągarki, ładującej je do wagonów kolejowych. Pływanie na tych spławianych płytach lodowych to była emocjonujaca zabawa dla okolicznej dzieciarni, chociaż robotnicy starali się jak mogli przeganiać to towarzystwo w obawie, aby kto nie wpadł pod lód.

ajnk (2010-11-11 14:00:29) :

Na kolejnym zdjęciu
http://ofg.pl/galeria/miasto/a-tak-wygladala-dzisiejsza-dalba-okolo-roku-1965-15441
DANY prezentuje jak twierdzi ujęcie z lat 65-67 tam jest juz molo betonowe może ktoś pamieta w którym roku kamienie zalano betonem i kiedy zlikwidowano przystań ŻM w tym miejscu na kanale

natasza (2010-11-11 15:59:37) :

O rany!… jak ja lubie takie stare zdjecia… :)

Dodaj komentarz do zdjęcia

Zaloguj się, aby dodać komentarz.