Przejdź do strony: Poprzednia [12, 3, 4 ... 7,

Czy przed 1945 r. most kolejowy był obrotowy?Tak!

Autor Wiadomość
jajcek2006
Użytkownik usunięty

2012-06-29 00:34:02


Ta fotografia przedstawia most kolejowy w fazie obracania - czy to wystarczy aby uznać to za fakt?.
Działający podobny most kolejowy

 
vooda Wyróżniony

10,407

2012-06-29 01:12:00

Dla jasności trzeba dodać, iż w tym linku to jest most kolejki wąskotorowej, podczas gdy w Giżycku miałyby to być dwa torowiska szerokotorowe (a więc pociagi mogłyby się mijać na moście) - całkiem inna "kategoria wagowa" :)

Nigdy nie jest się samotnym, mając gumową kaczuszkę.
(Douglas Adams)
 
jajcek2006
Użytkownik usunięty

2012-06-29 01:26:28

vooda:

Dla jasności trzeba dodać, iż w tym linku to jest most kolejki wąskotorowej, podczas gdy w Giżycku miałyby to być dwa torowiska szerokotorowe (a więc pociagi mogłyby się mijać na moście) - całkiem inna "kategoria wagowa" :)

Argument "przeciw" wg. mnie niezasadny gdyż nośność tej konstrukcji to kwestia liczb. W linku zobrazowana jest zasada konstrukcji takich mostów w ówczesnych latach.Jak widać co do zasady działania jaki optyczny wygląd mostów jest wręcz bliźniaczy.Dla kontrastu stały most kolejowy z tamtych lat

 
vooda Wyróżniony

10,407

2012-06-29 01:34:52

Dobrze, nie chce mi się juz tych tematów roztrząsać. A więc oś obrotu jest na środku przęsła. Przyjmując więc, że obecne przęsło kolejowe w odcinku nad lustrem wody, to jedno proporcjonalne "ramię" od owej osi obrotu, dodajmy drugie tyle z drugiej strony i… zobaczymy gdzie się zatrzymamy…
Stały most kolejowy z tamtych lat to mamy np. na Kanale Niegocińskim - niepodobny do tego z linku :crazy:

Nigdy nie jest się samotnym, mając gumową kaczuszkę.
(Douglas Adams)
 
jajcek2006
Użytkownik usunięty

2012-06-29 01:40:51

vooda:

Dobrze, nie chce mi się juz tych tematów roztrząsać. A więc oś obrotu jest na środku przęsła. Przyjmując więc, że obecne przęsło kolejowe w odcinku nad lustrem wody, to jedno proporcjonalne "ramię" od owej osi obrotu, dodajmy drugie tyle z drugiej strony i… zobaczymy gdzie się zatrzymamy…
Stały most kolejowy z tamtych lat to mamy np. na Kanale Niegocińskim - niepodobny do tego z linku :crazy:

Ależ sugerowana symetria nie jest wcale wymagana w tej konstrukcji - przykładem obrotowy most drogowy w Giżycku, gdzie oś obrotu jest nawet na ok. 1/5 długości.Część "krótsza" jest odpowiednio dociążona. Ze względu na masę dawnego mostu kolejowego niech będzie oś obrotu na 1/3 długości od strony zachodniej - co właśnie odpowiadałoby fotografii.

 
vooda Wyróżniony

10,407

2012-06-29 02:17:45

Pomyśl o proporcjach wagowych. Drogowy most obrotowy (choć moim zdaniem on jest - uchylny, bo przęsło nie wykonuje pełnego obrotu, jak w przypadku osi na środku) przeznaczony jest do ciężaru kilku ton - tyle zniesie jego konstrukcja. Obrotowy most kolejowy to dziesiątki ton - musi być coś w rodzaju przeciwwagi.

Nigdy nie jest się samotnym, mając gumową kaczuszkę.
(Douglas Adams)
 
Goniec

471

2012-06-29 09:38:34

Aspekt techniczny w tamtym okresie był łatwiejszy do realizacji niż obecnie budowa zwykłego stałego mostu drogowego. Z jakiej to przyczyny nie wspominacie o sprawach obronności Twierdzy Boyen czyli strategii. Za tą przyczyną wybudowano dwa mosty obrotowe czyli drogowy i kolejowy. Nieco innego systemu był nieistniejący dziś most podnoszony tzw. wojenny. Proszę pamiętać, że most kolejowy dodatkowo chroniony był kaponierą, bramą zabezpieczoną zaporami przeciwpiechotnymi i swego rodzaju naturalną fosą czyli bagniskiem na przedpolu. Niestety nic nie wiadomo o moście za Brygadą, z tego co wiem był on konstrukcją stałą.

 
jajcek2006
Użytkownik usunięty

2012-06-29 10:57:13

Goniec:

Aspekt techniczny w tamtym okresie był łatwiejszy do realizacji niż obecnie budowa zwykłego stałego mostu drogowego. Z jakiej to przyczyny nie wspominacie o sprawach obronności Twierdzy Boyen czyli strategii. Za tą przyczyną wybudowano dwa mosty obrotowe czyli drogowy i kolejowy. Nieco innego systemu był nieistniejący dziś most podnoszony tzw. wojenny. Proszę pamiętać, że most kolejowy dodatkowo chroniony był kaponierą, bramą zabezpieczoną zaporami przeciwpiechotnymi i swego rodzaju naturalną fosą czyli bagniskiem na przedpolu. Niestety nic nie wiadomo o moście za Brygadą, z tego co wiem był on konstrukcją stałą.

Kolega ubiegł mnie w tym wątku, wszak wspomniałem przy omawianiy tej fotki o tym zasadniczym powodzie budowy przeprawy kolejowej w wersji obrotowej. Nie będąc historykiem domniemywam jedynie , iż ten rejon miał charakter terenu o znaczeniu militarnym. Dlatego też budowniczy kolei dostosowując swą budowę do wymagań militarnych nie budował stałego mostu na większej wysokości zapewniającej żeglugę tylko budował most obrotowy zapewniający obydwa warunki.

 
karolski_tomasz Mężczyzna
Open Giżycko

337

2012-06-29 12:05:19

a ja mam do was pytanko, zaciekawiliście mnie tym tematem także więc staram się też odnaleźć jakieś przesłanki dotyczące kolejowego mostu obrotowego, więc dlaczego most drogowy na przedłużeniu ulicy kolejowej był podnoszony a znajdujący się kilkadziesiąt metrów dalej most obrotowy już miał by być stały i nie do przepłynięcia przez większe jednostki? http://ruciane-nida.org/sercemazur/download.php?id=2549 przecież pomiędzy tymi dwoma nie ma żadnej przystani, i drugie pytanko dlaczego większość mostów na zdjęciach przęsła ma szerokości kanału a tylko obrotowy drogowy, podnoszony drogowy i domniemany kolejowy mają zwężenia?

Salon/Serwis/Usługi Komputerowe, Informatyczne, Foto i Graficzne
awt.pl design studio
ul. Daszyńskiego 9, 11-500 Giżycko
tel: 502643493
 
vooda Wyróżniony

10,407

2012-06-29 12:26:09

Goniec:

Nieco innego systemu był nieistniejący dziś most podnoszony tzw. wojenny. Proszę pamiętać, że most kolejowy dodatkowo chroniony był kaponierą, bramą zabezpieczoną zaporami przeciwpiechotnymi i swego rodzaju naturalną fosą czyli bagniskiem na przedpolu. Niestety nic nie wiadomo o moście za Brygadą, z tego co wiem był on konstrukcją stałą.

To nie kaponiera, jeno obronna redita, umieszczona wewnątrz trapezowego szańca ziemnego, zamykajacego przedpole mostu od północy, wschodu i południa (źródło: W. Różewicz - "Fortyfikacje nowożytne Prus Wschodnich"). Całe to założenie obronne przeczy trochę teorii obrotowości mostu, bo po co zadawano by sobie tyle trudu budowlanego z jego zabezpieczeniem, gdyby można było go po prostu otworzyć i bronić się po drugiej stronie. Dla większego kontrastu - drogowy most obrotowy nie był chroniony żadnymi specjalnymi założeniami obronnymi.
Wiadomo o "moście za Brygadą". Nazywany był Perkuner Bruecke i początkowo był konstrukcją drewnianą, którą następnie (w miarę rozwoju pobliskiego lotniska) zastąpiono przęsłem metalowym.

Nigdy nie jest się samotnym, mając gumową kaczuszkę.
(Douglas Adams)
 
jajcek2006
Użytkownik usunięty

2012-06-29 12:38:41

karolski_tomasz:

a ja mam do was pytanko, zaciekawiliście mnie tym tematem także więc staram się też odnaleźć jakieś przesłanki dotyczące kolejowego mostu obrotowego, więc dlaczego most drogowy na przedłużeniu ulicy kolejowej był podnoszony a znajdujący się kilkadziesiąt metrów dalej most obrotowy już miał by być stały i nie do przepłynięcia przez większe jednostki? http://ruciane-nida.org/sercemazur/download.php?id=2549 przecież pomiędzy tymi dwoma nie ma żadnej przystani, i drugie pytanko dlaczego większość mostów na zdjęciach przęsła ma szerokości kanału a tylko obrotowy drogowy, podnoszony drogowy i domniemany kolejowy mają zwężenia?

Drążąc temat na tym zdjęciu można dostrzec wg. mnie zębatą listwę mechanizmu obrotowego, widać też wielkość prześwitu uniemożliwiającego żeglugę większych jednostek.
Przewężenia na przeprawach zwodzonych są zdeterminowane szerokością jednostek pływających tak aby zwodzona nośna konstrukcja mostu była jak najkrótsza.

 
karolski_tomasz Mężczyzna
Open Giżycko

337

2012-06-29 13:12:39

jajcek2006:

karolski_tomasz:

a ja mam do was pytanko, zaciekawiliście mnie tym tematem także więc staram się też odnaleźć jakieś przesłanki dotyczące kolejowego mostu obrotowego, więc dlaczego most drogowy na przedłużeniu ulicy kolejowej był podnoszony a znajdujący się kilkadziesiąt metrów dalej most obrotowy już miał by być stały i nie do przepłynięcia przez większe jednostki? http://ruciane-nida.org/sercemazur/download.php?id=2549 przecież pomiędzy tymi dwoma nie ma żadnej przystani, i drugie pytanko dlaczego większość mostów na zdjęciach przęsła ma szerokości kanału a tylko obrotowy drogowy, podnoszony drogowy i domniemany kolejowy mają zwężenia?

Drążąc temat na tym zdjęciu można dostrzec wg. mnie zębatą listwę mechanizmu obrotowego, widać też wielkość prześwitu uniemożliwiającego żeglugę większych jednostek.
Przewężenia na przeprawach zwodzonych są zdeterminowane szerokością jednostek pływających tak aby zwodzona nośna konstrukcja mostu była jak najkrótsza.

tak zgadza się, właśnie może słabo sprecyzowałem swoją wypowiedź, wydaje mi się bezsensownym robienie mostu podnoszonego i za kilkadziesiąt metrów mostu stałego, dlatego wydaje mi się że mógł być on obrotowym(ten kolejowy)

Salon/Serwis/Usługi Komputerowe, Informatyczne, Foto i Graficzne
awt.pl design studio
ul. Daszyńskiego 9, 11-500 Giżycko
tel: 502643493
 
vooda Wyróżniony

10,407

2012-06-29 13:54:14

Poprawka do źródła - oczywiście W. Rużewicz (jakoś zawsze mam kłopoty z tym "nieortograficznym" nazwiskiem :-D).

Nigdy nie jest się samotnym, mając gumową kaczuszkę.
(Douglas Adams)
 
extraball

179

2012-06-29 17:41:57

 
vooda Wyróżniony

10,407

2012-06-29 17:59:13

To jeden z nielicznych mostów obrotowych kolejowych w tej części Jewropy i jakoś żadna "tajemnica wojskowa" go nie chroniła - było o nim głośno i jest wiele opisów oraz opracowań. O jedynym kolejowym moście obrotowym na Mazurach nie ma nic.

Nigdy nie jest się samotnym, mając gumową kaczuszkę.
(Douglas Adams)

Przejdź do strony: Poprzednia [12, 3, 4 ... 7,